نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند انگیزه‌های بحرانی مردم در مراجعه به مراکز کلینیک و مشاوره در مشهد | مشاوره پیش از ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع»
سرخط خبرها

در باب درست میزبانی کردن از زائران امام‌رضا (ع) | هواتو دارم!

  • کد خبر: ۱۶۷۳۱۵
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
در باب درست میزبانی کردن از زائران امام‌رضا (ع) | هواتو دارم!
نحوه برخورد ما با زائران و میهمانانی که وارد شهرمان می‌شوند، بسیار مهم و اثرگذار است و می‌تواند خاطره‌ای خوب یا بد را در ذهن افراد بسازد.

حمیده ذاکری | شهرآرانیوز؛ بی‌شک خداوند، ما مشهدی‌ها را خیلی دوست دارد که فرصت میزبانی کردن از زائران حرم امام‌رضا (ع) را به ما ارزانی کرده است. زائر امام را باید میهمان بدانیم؛ نشان به این نشان که پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند: «وقتی میهمان بر تو وارد می‌شود، این را بدان که خدا بر تو منت نهاده که تو را میزبان او قرار داده است تا بدین‌وسیله گناهانت را بیامرزد». (لئالی‌الاخبار، ج٣، ص٦٦).

هرسال در دهه کرامت، میهمانی بزرگ امام‌رضا (ع) برپا می‌شود و از سراسر کشور، زائران پیاده و سواره به‌سمت مشهد روانه می‌شوند. در این میهمانی بزرگ، میزبان اصلی، خود حضرت هستند و ما میزبانانی هستیم که خدمتگزار حضرتش هستیم. نحوه برخورد ما با زائران و میهمانانی که وارد شهرمان می‌شوند، بسیار مهم و اثرگذار است و می‌تواند خاطره‌ای خوب یا بد را در ذهن افراد بسازد. این مطلب درباره آداب میزبانی کردن است. باشد که مؤثر افتد!

زائر را میهمان بدانید

واضح است که هرکه برای زیارت امام‌رضا (ع) به مشهد بیاید، میهمان مردم مشهد است و حقی بر گردن آن‌ها دارد. امام‌محمدباقر (ع) در این‌باره می‌فرمایند: «وقتی مردی وارد شهری شد، تا زمانی که در آن شهر است، میهمان برادران دینی خود در آنجاست». (وسائل‏‌الشیعه، ج۲۴، ص۳۱۳)، بنابراین باید با او مثل میهمان رفتار کرد و جایگاه ویژه‌ای به او داد. شما با میهمانی که به خانه‌تان می‌آید، چطور رفتار می‌کنید؟ با زائر آقا نیز ولو اینکه غریبه باشد، باید مثل میهمان رفتار کنید.

نیت خالص داشته باشید

اینکه نیت ما در هرکاری چیست، از مسائلی است که باید به آن دقت کنیم. همیشه نیت پاک و صادقانه بر هر چیزی برتری دارد، حتی در میزبان خوب بودن. پیامبر اکرم (ص) درباره خلوص نیت میزبانی می‌فرمایند: «هر شخصی برادر دینی خود را خالصانه دیدار کند، خدای متعال به او می‌فرماید: تو میهمان و زائر منی، پذیرایی از تو برعهده من است و من به‌خاطر اینکه برادر دینی‌ات را دوست می‌داری، بهشت را بر تو واجب ساختم».
(وسائل‌الشیعه، ج ۱۰، ص ۴۵۷).

میهمان را محترم بدارید

با پرخاش سخن نگفتن، یاری رساندن، لبخند زدن و نشان دادن روی خوش، از ساده‌ترین کار‌هایی است که می‌توانید در مقابل زائران رضوی انجام بدهید. باید حواسمان باشد که تمام زائران امام را محترم و گرامی بداریم. امام محمدباقر (ع) می‌فرمایند: «ازجمله اموری که پیامبر اکرم (ص) به فاطمه‌زهرا (س) آموختند، این بود: کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید میهمان خود را گرامی بدارد».
(وسائل‏‌الشیعه، ج۲۴، ص۳۱۹).

میهمان، گشاده‌رویی‌تان را ببیند

با زائر امام رئوف (ع)، طوری برخورد کنیم که متوجه شود از آمدنش به شهرمان خوشحالیم. گاهی برخی افراد در کوچه و خیابان از آمدن این همه میهمان به شهر و شلوغ شدن آن می‌نالند. شما می‌توانید با نشان دادن خوشحالی خود به زائران امام‌رضا (ع)، برای خودتان آمرزش بخرید. همان‌طور که حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «هر مؤمنی که با شنیدن صدای همهمه (ورودی) میهمان احساس خوشحالی کند، گناهان او هرچند به فاصله زمین تا آسمان باشد، آمرزیده می‌شود».
(جامع‌السعادات، ج٢، ص١٥٠).

با هر توانی از میهمان امام‌رضا (ع)، پذیرایی کنید

با هر توانی که دارید و با هرچه دراختیار دارید و به هر اندازه که وسعتان می‌کشد، از زائر و میهمان امام‌رضا (ع) پذیرایی کنید که می‌تواند دادن یک شکلات ساده تا غذایی گرم و خوشمزه به آن‌ها باشد. گاهی با اسکان دادن به زائرانی که جا و مکانی برای استراحت ندارند یا دعوت کردنشان به یک حمام گرم و کمی استراحت، قبول شست‌وشوی لباس‌های آن‌ها و خیلی از کار‌هایی که می‌توانیم از عهده‌شان بربیاییم، می‌شویم مصداق کلام امام‌صادق (ع) که فرمودند: «کمال سخاوت و جوانمردی در آن است که میزبان، آنچه از وسایل پذیرایی دراختیار دارد، از میهمان خود دریغ نکند».
(بحارالانوار، ج٧٥، ص٦٥٥).

به زائر حرم خدمت کنید

اگر می‌خواهید هر زائری از مشهد به شهرش برگشت، بگوید مشهدی‌ها عجب مردم جوانمردی هستند، هرطور می‌توانید، به زائران امام خدمت کنید و آن‌ها را در کمال آسایش و آرامش قرار دهید. اینکه رفتار عموم مردم مشهد به شهروندان دیگر شهر‌های کشور را چگونه معرفی و چه خاطره‌ای در ذهن آنان ترسیم کنیم، امر مهمی است. امام‌سجاد (ع) می‌فرمایند: «خدمت کردن به میهمان، نشانه کمال فتوت و جوانمردی میزبان است». (احقاق‌الحق، ج ۱۲، ص١٠٨).

حرمت میهمان را نگه دارید

با زائر طوری رفتار کنید که وقتی دارد از مشهد می‌رود و هنگام خداحافظی، لب خندان و دل شاد داشته باشد و لازمه این کار، نگه‌داشتن حرمت اوست. امام‌علی (ع) درباره اهمیت احترام گذاشتن به میهمان می‌فرمایند: «خدا را! خدا را! درنظر بگیرید و حرمت میهمان را رعایت کنید. میهمان جز اینکه خشنود و سپاسگزار شما باشد، نباید از نزد شما خارج شود». (مستدرک، ج١٦، ص٢٤١). در احترام گذاشتن به میهمان همین بس که حضرت علی (ع)، فردی را که به میهمانش احترام نگذارد، شیعه خود نمی‌دانند و می‌فرمایند: «میهمان، راهنما به‌سوی بهشت است. هرکه میهمان را حرمت نگذارد و گرامی ندارد، او پیرو من نیست».
(لئالی‌الاخبار، ج٣، ص ۶۶)

مشتاق رفتن زائران از شهر نباشید

دهه کرامت به پایان رسیده، اما مشهد همچنان پذیرای زائران است. باتوجه‌به تعطیلات پیش‌رو و این نکته که مشهد مقدس در همه ایام و فصول سال، زائران زیادی را می‌پذیرد، خوب است به این حدیث از، اما م‌باقر (ع) توجه کنیم که فرمودند: «ازجمله اموری که جفاست، به خدمت گرفتن میهمان است. هنگامی که میهمان بر شما وارد می‌شود، در آمدنش به او کمک کنید. اما وقتی می‌رود، در رفتنش به وی کمک نکنید؛ چون این کار، نشان از خساست و حقارت است. همچنین برای او زادوتوشه فراهم و سعی کنید زادوتوشه خوبی برایش بگذارید؛ چون این کار، نشان از سخاوت است».
(وسائل‏‌الشیعه، ج۲۴، ص۳۱۶).

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->